Demokrati bag lukkede døre

Byrådet har valgt at suspendere spørgetiden efter byrådsmøder fra september til valgkampen er slut. Dette mener vi i Enhedlisten Middelfart, er at lukke døren for demokratiet.

Vi synes, at det er unfair at lave demokrati for lukkede døre. Vi skal have muligheder for, at borgerne kan stille spørgsmål. Det er som om, at byrådet ikke har tillid til de politiske modstandere, der ikke sidder i byrådet. Jeg troede ikke, at der stadig er enevælde og at stavnsbåndet er ophørt. Det er som om byrådet har glemt, at de er folkevalgte , og uanset deres beslutninger skal man stå på mål for det.

Lasse Schmücker

Byrådet vedtog, at byrådskandidater via en ‘særlig indgang til forvaltningen’ kan få svar på spørgsmål og hjælp til informationssøgning. Altså sagt med andre ord: Byrådskandidater kan få svar på spørgsmål uden for byrådssalen, og Middelfarts borgere må blot se til uden mulighed for uddybelse, deltagelse eller undren. På den måde formår byrådet også at skabe et rum, hvor kun deres egen politiske agenda fremstilles i offentligheden i de mest afgørende måneder op til et kommunalvalg. Ikke nok med det, så vedtages der i perioden budget for det kommende år.

Embla Rasmussen